
LATAR BELAKANG & PERUNDANGAN ADAT PERPATIH
1.0 LATAR BELAKANG & SEJARAH
Adat secara umumnya merupakan kebiasaannya yang
diamalkan oleh satu-satu masyarakat dan sesiapa yang keluar daripada norma
tersebut dianggap melanggar adat. Atas dasar inilah pepatah melayu ada
mengatakan “biar mati anak, jangan mati adat”. Di Tanah Melayu, adat
diwarisi turun temurun dan menjadi ikutan masyarakat melayu tradisional. Adat
ini kemudiannya diolah menjadi undang-undang yang melitupi segala aspek kehidupan.
Undang-undang ini terbahagi kepada tiga iaitu undang-undang bertulis,
undang-undang tidak bertulis dan Islam.
Undang-undang tidak bertulis terbahagi kepada dua
iaitu Adat Perpatih dan Adat Temenggung.Kedua-dua adat ini dikatakan berasal
dari Sumatera Utara dan dikembangkan oleh dua beradik iaitu Datuk
Ketemenggungan dan Datuk Pepatih Nan Sebatang. Adat Temenggung ini diamalkan di
semua negeri kecuali Negeri Sembilan dan Daerah Naning di Melaka.
Secara amnya, Adat Perpatih yang diwarisi masih
dipertahankan oleh orang-orang di Negeri Sembilan masih lagi releven untuk
diamalkan dan setiap lapisan masyarakat negeri ini kerana adat itu boleh
menerima perubahan dari masa ke semasa. Ini boleh dilihat dari segi politik di
mana sistem Yam Tuan Besar dan Dato’-Dato’ Undang masih meneruskan kelangsungan
tanpa digugat termasuklah Institusi Dato’ Lembaga dan Buapak-Buapak. Dari aspek
sosial, ia masih bercirikan hidup kekeluargaan seperti budaya bekerjasama,
bermuafakat, saling hormat-menghormati dan semangat kejiranan. Selain itu,
upacara nikah kahwin, kenduri dan sebagainya masih mempunyai ciri-ciri tradisi
yang unik.
2.0 ADAT PERPATIH SECARA UMUM
Adat Perpatih adalah merujuk kepada struktur dan
konsep amalan sosio-budaya yang diamalkan oleh masyarakat Minangkabau dan di
Malaysia juga terdapat amalan adat ini di beberapa tempat. Masyarakat di Negeri
Sembilan adalah sangat sinonim dengan amalan Adat Perpatih kerana majoriti
mereka mengamalkannya khususnya di daerah Jelebu, Jempol, Kuala Pilah, Rembau,
Seremban dan Tampin (Linggi dan Port Dickson tidak mengamalkan Adat Perpatih
kerana pengaruh Adat Temenggung. Masyarakat di Kampung Bangkahulu di daerah
kecil Gemas yang terletak di bawah jajahan daerah Tampin juga tidak mengamalkan
Adat Perpatih kerana mereka mengamalkan sistem sosial Bangkahulu). Selain
Negeri Sembilan, terdapat juga beberapa kawasan lain di luar daripada Negeri
Sembilan yang turut mengamalkan sistem Adat Perpatih seperti yang diamalkan
oleh masyarakat Naning di Alor Gajah, Melaka dan juga di Kampung Lukut, Kota
Tinggi Johor dan Kampung Sasapan Batu, Rembau di Beranang, Selangor.
Sistem Adat Perpatih
ini diwariskan dari generasi ke generasi melalui kata-kata perbilangan yang
merangkumi pelbagai aspek kehidupan termasuk sistem politik dan pentadbiran,
ekonomi, undang-undang, pewarisan, sosial dan juga budaya. Ia adalah satu
sistem yang kompleks mencakupi bidang pengetahuan, kepercayaan, kesenian,
moral, keadilan, adat resam dan kemahiran-kemahiran serta tabiat-tabiat manusia
yang lain di dalam masyarakat yang didasarkan atas pemerhatian alam sekeliling
dan masyarakatnya. Setiap peraturan atau adat itu ada rasional dan
sebab-sebabnya.
Adat Perpatih juga berpaksikan kepada asas agama
Islam dengan menjadikan adat itu hendaklah bersandar dan berpegang kepada ajaran
Islam. Ini jelas daripada kata-kata perbilangan berikut :
“Muafakat mencari benar
Bergaduh di hulu habis di hulu
Bergaduh di hilir habis di hilir
Di tengah-tengah mencari damai
Buang yang keruh ambil yang jernih
Adat mencari benar
Adat bersandar Kitabullah”.
Bergaduh di hulu habis di hulu
Bergaduh di hilir habis di hilir
Di tengah-tengah mencari damai
Buang yang keruh ambil yang jernih
Adat mencari benar
Adat bersandar Kitabullah”.
3.0 ADAT PERPATIH & PERUNDANGAN
Adat Perpatih merupakan adat yang tidak bertulis.
Ia adalah pepatah yang diwariskan secara lisan. Susunan hukum dan adat dikenali
sebagai tambo atau perbilangan adat. Hukum adat ini berasaskan dua sumber iaitu
resam atau adat turun temurun yang diwarisi dan hukum syarak mazhab Shafie.
Adat ini dihafal oleh Ketua Adat.
3.1 Pelaksanaan Undang-Undang
Undang-undang Adat Perpatih terkandung di dalam
kata-kata atau perbilangan, perumpamaan, peribahasa, pantun, tamsil, teromba
dan sebagainya Bentuk udang-undang dalam Adat Perpatih adalah bersifat
pemulihan, berperikemanusiaan dan bertimbang rasa. Hukuman yang diberi
bertujuan memberi kesedaran, memperbaiki keadaan dan bukan untuk menghukum
pesalah semata-mata. Orang yang membuat kesalahan akan didenda berdasarkan
kesalahannya dan mangsa diberi ganti rugi. Contohnya, seseorang yang cedera
akan diberi ganti rugi dalam bentuk ayam atau kambing bergantung kepada
kecederaannya.
Mangsa kecurian boleh mendapatkan semula barangannya
yang telah dicuri. Sekiranya berlaku pembunuhan, si pesalah mesti menanggung
kehidupan keluarga si mati. Hukuman bunuh hanya boleh dijatuhkan oleh Yamtuan
Besar sahaja. Hukuman bunuh hanya dikenakan bagi kes yang sangat serius seperti
penderhakaan. Hukuman-hukuman lain ditentukan oleh Buapak atau Lembaga.
Hukuman bunuh hanya dikenakan bagi kes yang sangat serius seperti penderhakaan.
No comments:
Post a Comment